Σχολή Διεύθυνσης Ορχήστρας

Σχολή Διεύθυνσης Ορχήστρας

Διεύθυνση Ορχήστρας

ConductorΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ, ο μαέστρος, λέγεται και αρχιμουσικός. Κυριαρχεί η αφελής άποψη πως η διεύθυνση χορωδίας ή ορχήστρας είναι αυτονόητη δυνατότητα για τον καθένα που ξέρει να παίζει καλά κάποιο όργανο ή έχει κάνει σπουδές στα θεωρητικά. Όμως, οι σπουδές της διεύθυνσης χορωδίας ή ορχήστρας είναι αρκετά πολύπλοκες, πολύχρονες και εξειδικευμένες.

Ο διευθυντής ορχήστρας θα πρέπει να έχει πλατιά γνώση των θεωρητικών της μουσικής, (μουσικής θεωρίας και ανάλυσης, ιστορίας της μουσικής, μορφολογίας, οργανογνωσίας, φωνητικής κλπ), για να μπορεί να κατανοεί τη λογική της συνθετικής δομής και λειτουργίας των έργων.

Έτσι αισθάνεται οικεία με το αντικείμενό του, κινείται άνετα σε έργα διαφορετικών εποχών και εξασφαλίζει μεγαλύτερο ποσοστό ελπίδων για τις σωστές υπηρεσίες του στη μουσική.

Να έχει άριστη ακοή για να ελέγχει τους εκτελεστές των οργάνων.

Η κίνησή του στην τεχνική διεύθυνσης να χαρακτηρίζεται από λιτότητα, οικονομία και ευκρίνεια.

Οι κινήσεις διεύθυνσης δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε πρόσχημα για την προσωπική του προβολή, ούτε το σπουδαιότερο σε ένα μαέστρο.

Η τεχνική της διεύθυνσης κωδικοποιεί τη μουσική σκέψη σε σήματα – κινήσεις, που εξασφαλίζουν τη σιωπηρή και σαφή συνεννόηση με τα μέλη της ορχήστρας.

Να γνωρίζει ένα ή περισσότερα όργανα. Ιδιαίτερα το πιάνο τον βοηθά στην πρώτη του γνωριμία με τα έργα, στην προσωπική του μελέτη και τον διευκολύνει στις δοκιμές.

Να γνωρίζει καλά τα όργανα της ορχήστρας, την έκτασή τους, τις δυνατότητές τους, τον τρόπο παιξίματος τους, το ηχόχρωμά τους, πως ηχούν στις διάφορες θέσεις. Έτσι, ξέρει τι μπορεί να αποδώσει ο καθένας και μπορεί να ελέγξει το παίξιμό του. Αντιλαμβάνεται τις ενδεχόμενες δυσκολίες που συναντούν οι εκτελεστές και τους βοηθά να τις ξεπεράσουν επιτυχώς κερδίζοντας σιγουριά, αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη που ο ίδιος θα εμπνέει.

Μόνο έτσι οι εκτελεστές θα αποκτήσουν ετοιμότητα και η βαρύτητα θα δοθεί στην εκφραστική και ψυχολογική πλευρά του έργου, στην εσωτερικότητα της σύνθεσης, μεταδίδοντας έτσι την ανάλογη αισθητική συγκίνηση και στο ακροατήριο.

Να έχει καλλιτεχνική και προσωπική σεμνότητα , ικανότητα αυτοελέγχου, ικανότητα συνεργασίας με τους άλλους καλλιτέχνες, στενή επαφή με το ευρύτερο κοινό. Μόνο έτσι θα κατορθώσει να εμφυσήσει στην ορχήστρα εθελοντική πειθαρχία και να πείσει το κοινό ότι αυτό που κάνει είναι ένα κομψοτέχνημα.

Δεν είναι καθόλου εύκολο να ενσωματώσει τους πάντες στην κοινή προσπάθεια, να τους υποτάξει στο δημιουργικό του σκοπό.

______________________________________________________________________________________________________________________________

Ειδικά Μαθήματα

Διεύθυνση Ορχήστρας και Μουσική Ανάλυση:

Τεχνικές Διεύθυνσης Ορχήστρας, Φόρμες, Αισθητική, Νεότερες Τεχνικές Σύνθεσης και Σημειογραφίας, Ύφος και Ερμηνευτική Προσέγγιση Ορχηστρικών Έργων.

Πρακτική Εξάσκηση Διεύθυνσης Ορχήστρας:

Διεύθυνση Μουσικού Συνόλου.

Ακουστική Εξάσκηση:

Αναγνώριση Διαστημάτων, Συγχορδιών με Αναστροφές, Ηχοχρωμάτων, Μελωδικής Ακολουθίας και Ρυθμικών Σχημάτων.

Μουσική Εκγύμναση & Μελέτη πιανιστικής προσαρμογής έργων όπερας ή ορατορίου, εκτέλεση prima vista πιανιστικών προσαρμογών παρόμοιων έργων και εκμάθηση σκηνών από όπερες και ορατόρια ρεπερτορίου σε τραγουδιστές.

Εκτέλεση παρτιτούρας ορχήστρας στο πιάνο.

Τυπικά Προσόντα:

Απολυτήριο Λυκείου

Πτυχίο Αντίστιξης

Πτυχίο ή Δίπλωμα πιάνου ή οργάνου συμφωνικής ορχήστρας